Shadow kitchen / Ghost kitchen - nowy trend w gastronomii czy chwilowa fascynacja?

11-08-2021

 

Pojęcia “shadow kitchen” lub “ghost kitchen” w dosłownym tłumaczeniu oznaczają “kuchnię cienia” i “kuchnię duchów”. Jest to specyficzne zjawisko, w tej chwili silnie podbijające całą branżę gastronomiczną pod każdą niemal szerokością geograficzną. Także w Polsce nie brakuje przedsiębiorców, którzy nie zawahali się zainwestować w ghost kitchen, w dużej mierze przez straty spowodowane pandemią. Przyjrzyjmy się zatem, czym tak naprawdę jest ghost kitchen w praktyce i jaka przyszłość rysuje się przed tym zjawiskiem w najbliższym czasie!

 

SHADOW_KITCHEN

 

Ghost kitchen - zaplecze restauracyjne bez sali i obsługi “na żywo”

 

Prowadzenie tego typu biznesu niesie ze sobą całe mnóstwo zalet. Po pierwsze, jako właściciele firmy zwolnieni jesteśmy z opłaty za lokal gastronomiczny, miejsce zazwyczaj o dużym metrażu. Do działania wystarczy jedynie kompleks gospodarczy, gdzie przygotowuje i wydaje się posiłki. To bardzo duża oszczędność na kosztach, które w przypadku prowadzenia restauracji w sposób tradycyjny mogą być olbrzymie. Po drugie, w przedsiębiorstwie typu “ghost kitchen” zamówisz ulubione danie z dowozem do domu, ale nie odwiedzisz sali restauracyjnej. W czasie pandemii aktywność społeczna w Internecie przerosła wszelkie znane do tej pory normy. Zmieniły się formy oferowania produktów oraz usług, ponieważ okazało się to jedynym ratunkiem przed postępującym kryzysem. Najbardziej szkoda restauratorów, którzy jeszcze w 2019 roku inwestowali wszystkie oszczędności w otwieranie nowych lokali, a z końcem 2020 roku musieli je zamykać z poczuciem klęski i sporej straty kapitałowej. Co sprytniejsi znaleźli rozwiązanie w formie “ghost kitchen”. I to właśnie oni mają szansę wyjść z kryzysu pandemicznego w miarę obronną ręką!

 

SHADOW_KITCHEN

 

Ghost kitchen - większa higiena pracy i większy komfort

 

Początkujący restauratorzy nie są jeszcze na tyle doświadczeni, aby idealnie wypełniać wszystkie swoje obowiązki. Często zdarza się, że sprawna obsługa gości na salach restauracyjnych plus rozwożenie jedzenia pod wskazane adresy są zadaniami ponad siły dla niewielkiej grupy pracowniczej. Co zrobić, skoro konieczność oszczędzania zdecydowanie oddala możliwość zatrudnienia dodatkowego personelu? “Shadow kitchen” automatycznie rozwiązuje cały problem - koncentrujemy się wyłącznie na dowozie, bez goszczenia w warunkach stacjonarnych. Ważne, by punkt usługowy znajdował się w dobrej lokalizacji, skąd wszędzie będzie w miarę łatwo dojechać. Lokale na obrzeżach miast wspaniale się nadają do prowadzenia działalności gastronomicznej, głównie przez stosunkowo niskie czynsze.

 

GHOST KITCHEN

 

Shadow kitchen - losy przed pandemią

 

Twierdzenie, że zjawisko “shadow kitchen” pojawiło się wraz z nadejściem pandemii COVID, jest ogromnym uproszczeniem i ignorancją. Propagowanie działalności gastronomicznej w takiej formie stawało się modne już kilka lat temu, ale pandemia sprawiła, że konsumenci oraz restauratorzy stali się bardziej świadomi plusów tego zjawiska. Wcześniej także każdy z nas przynajmniej raz na jakiś czas korzystał z usług firm dowożących do pracy np. kanapki, sałatki, śniadania oraz boxy obiadowe. Wszystkie te firmy działają w nocy, aby w ciągu dnia dostarczać swoim klientom pełnowartościowe posiłki, których nie ma czasu przygotować w domu.

 

restauracja ghost kitchen

 

Pracownik “ghost kitchen” - komfort i wygoda pracy

 

Firmy zajmujące się produkowaniem i dostarczaniem gotowej żywności zatrudniają pracowników dowozowych z różnych grup wiekowych. “Shadow kitchen” dla wielu dzieciaków wkraczających w dorosłość okazało się szansą na pierwszą poważną pracę. Czasem o charakterze sezonowym, a czasem na dłużej. Do wielogodzinnej jazdy na rowerze, przy różnorodnych warunkach pogodowych, niezbędna jest odpowiednio dobrana odzież. Znaleźć ją można na stronie firmowej: Bluzy kucharskie - Sklep SPART - Ubrania dla Gastronomii, haft komputerowy. Dzięki efektownie wykonanej bluzie nie tylko będziemy zabezpieczeni, ale również w odpowiedni sposób zareklamujemy usługi naszego pracodawcy dzięki starannemu nadrukowi logo firmowego. W cieplejsze dni z pewnością przydadzą się również Koszulki dla kucharzy i kucharek. Polo kucharskie - Sklep SPART, o bogatej gamie kolorystycznej, wykonane wyłącznie z przewiewnych i łatwych w pielęgnacji materiałów, bardzo wytrzymałych w codziennej eksploatacji. Odpowiednio ubrany pracownik sieci “ghost kitchen” swoim wyglądem zaświadcza, że klient ma przed sobą autentycznego gracza - zwycięzcę na rynku przedsiębiorstw gastronomicznych. Niby szczegół, a przecież zwraca ogromną uwagę. Warto o tym pamiętać na przyszłość!

 

kuchnia shadow kitchen

 

Ghost kitchen - ekspansja na rynku dostaw

 

Eksperci i badacze rynku konsumentów stwierdzają, że w najbliższym czasie wirtualne restauracje stworzą osobny dział rynku dostawczego. Trudno zaprzeczyć temu stwierdzeniu. Każdemu restauratorowi zależy wszak, by maksymalnie zmniejszyć koszty inwestycji, ale tym samym zwiększyć zasięg dowozu i do obecnie działającej marki podczepić też kolejne. Tak działa ten biznes. Okazuje się, że istnieją restauracje wirtualne, które w ciągu dnia oferują tradycyjne dania polskie, natomiast po 20.00 najczęstszymi zamówieniami dla klientów okazują się być sushi i pizza. Umiejętność dostosowania się do zapotrzebowania na dane przysmaki pozwala szeroko rozwinąć skrzydła. Ludzie po prostu chcą jeść - a w zamknięciu już bezdyskusyjnie. Jeśli danego przedsiębiorstwa gastronomicznego nie zmyły trzy wcześniejsze “fale” - to czwarta tym bardziej nie zaszkodzi.

 

Shadow kitchen - bez kelnerów, ale w pełni mobilnie

 

Przykładami świetnie prosperujących “shadow kitchens” mogą być wszelkie firmy cateringowe, reklamowane na kanałach YouTube, gdzie co tydzień pokazuje się ulubione przepisy klientów. To, swoją drogą, świetny pomysł na promocję. Wszyscy chcący sprzedawać swoje dania na najpopularniejszych platformach dla wirtualnych restauracji, powinni pamiętać o tym, że działalność musi być zarejestrowana w lokalu użytkowym, osobna kuchnia jest koniecznością, podobnie jak oznaczenie zewnętrzne firmy. Jeden adres = jedna restauracja. Odstępstwo od reguły może funkcjonować jedynie w galerii handlowej. Okazałe sieci “ghost kitchen” za granicą nikogo już nie dziwią. W Polsce dopiero stają na nogi! Wszystkim inwestorom życzymy powodzenia!